Please return following links to the footer:
Designed by http://motorcademag.com/, thanks to: vodafone signal booster, r4 3ds and hcg injections
Etin Faydaları

Etin Faydaları

KIRMIZI ETİN FAYDALARI

Etin faydaları nelerdir? Açıklamasına geçmeden et nedir, etin besin değeri nedir etin özellikleri nelerdir? Kısaca bunları açıklayalım. Daha sonra etin faydaları nelerdir? Onu açıklayalım.

Et Nedir:

Kasaplık hayvanlar, av kuşları, kümes hayvanları ve balıkların yenilebilir kısımlarına et denir.

Bu hayvanların baş, ayak, kalp, dil, böbrek, karaciğer, akciğer, barsak, işkembe ve taşlıklarına sakatat denir.

Ülkemizde kasaplık hayvanlar koyun, sığır, manda, keçi, deve, kuzu, dana, oğlak, deve ve tavşandan et üretimi yapılmaktadır. Çok nadirde olsa domuz eti üretimi yapılır.

Etin Besin Değeri:

Etin besin değeri yüksektir. 100 gr ette 15-20 gram protein bulunur. Etin içinde ayrıca bol miktarda demir, fosfor, bakır elementi başta olmak üzere A, D ve B kompleks vitaminleri vardır.

Özellikle karaciğer A ve D vitamini yönünden oldukça zengindir.

Etin Özellikleri:

Etle beslenirken etin özelliklerini bilmekte fayda vardır. Eti üç sınıfa ayırmamız gerekir. Bunlar hafif etler, yarı hafif etler, ağır etlerdir.

Hafif etler: Dana, piliç ve tavşan eti ile karaciğer ve beyin hafif ettir. Bunların sindirimi kolaydır. Bu etlere hafif etler denir.

Yarı hafif etler: Bu etler sınıfına koyun eti, sığır etinin bazı parçaları girer. Bu etler hafif etlere göre sindirimi biraz zordur ve hafif yağlıdır.

Ağır Etler: Kaz ve ördek eti ile koyun ve sığır etinin yağlı kısımları ile domuz etinin tamamı ağır etler sınıfındandır. Sindirimi zordur. En ağır ve sindirimi zor olanda domuz etidir.

Etin Faydaları Nelerdir:

Etin faydası küçümsenemeyecek kadar fazladır. İnsanların yaşamlarını idame ettirmeleri için iyi ve sağlıklı beslenmesi için etle beslenmek şarttır.

• İnsanların protein ihtiyacının büyük bölümü etle karşılanır.

• Et içerisinde bulunan mineraller sayesinde kansızlığı önler, etin kan yapıcı özelliği vardır.

• Zihinsel gelişmede büyük yararı vardır. Et ile beslenen canlılar daha zeki ve çevik olurlar.

• Et içerisindeki vitaminler insanların ihtiyacı olan ana vitaminlerdir. İnsanları daha canlı ve diri tutar.

• Etle beslenen insanlar daha sağlıklı hastalıklara dirençleri daha iyidir.

Etin faydası bu kadar fazla iken etin zararları var mıdır? Sorusu aklınıza gelebilir. Etin zararları kısaca şöyledir;

Etin Zararları: Etin tüketimi aşırı şekilde yapıldığında gut hastalığı, damar sertliği, kalp hastalıkları, sinir hastalıkları ve sindirim bozuklukları gibi problemler çıkardığı bilinmektedir. Birde ayrıca etin yanlış pişirilmesinden kaynaklanan kanserojen olgularda olabilmektedir.

Yalnız eti tüketirken de etin faydası kadar olmasa da zararları da önemlidir. Eti dikkatli ve özenle tüketmemizde yarar vardır.

KUZU ETİNİN FAYDALARI

KUZU – OĞLAK

6 haftalıktan daha küçük süt kuzularının etleri çok zararlıdır. Damar sertliği, kolesterol, tansiyon, kalp, böbrek vb. rahatsızlığı olanlara şiddetle yasaktır. Romatizma ve damla hastalığında çok zarar verir. Süt kuzusu eti çabuk bozulur; buzdolabında da olsa 2 günden sonra bayat sayılır. 4 aylıktan sonra tamamen otla beslenen kuzu etleri sağlıklı ki­şilerce yenilebilir

KOYUN

* Yağsız olmak şartıyla iyi etlerdendir. Koyun eti pişirilmeden ön­ce, imkân nisbetinde üstündeki ve içindeki yağları alınmalıdır. Yağının hazmı çok zordur.

* Çok yaşlı koyunlar yenilmemelidir.

TAVUK ETİNİN FAYDALARI

Hayvansal protein kaynağı olarak süt ve ürünleri ile birlikte etler beslenmede önemli yer tutar. Vücut kısa süreli protein yetersizliklerini giderebilse de, eğer uzun süre yeterli proteini almazsa, yıkılan hücreler yenilenemez. Vücut proteinlerinin oluşumu için kaynak, yiyeceklerin içinde bulunan proteinlerdir. Genelde tüm hayvansal besinler ve bazı bitkisel besinler protein içerir. Ancak her besinin içerdiği protein miktarı farklıdır. Ayrıca proteinlerin vücutta kullanılabilme oranı da değişiklik gösterir. Hayvan etlerinden sağlanan proteinlerin sindirilebilirlik oranları yüzde 90 -100, tahıllardan gelen proteinin sindirilebilirliği ise yüzde 79-90 civarındadır.

Aşırı protein alımı zararlı

Bitkisel proteinlerde bazı elzem aminoasitler de tam değildir. Bu sebeple, özellikle büyüme için bitkisel proteinler tek başına gereksinimi karşılamaz. Bu besinler mutlaka hayvansal protein ile birlikte tüketilmelidir.

Hayvansal proteinler vücutta çok daha iyi kullanılır ve insan vücudunda bulunmayan elzem aminoasitler açısından da daha yeterlidir. Bu sebeple de “iyi kalite protein” olarak adlandırılırlar.

Ancak unutulmamalıdır ki, aşırı protein alımı da sakıncalıdır. Gereksinimden iki kat fazla protein alınırsa, idrarla vücuttan kalsiyum atımı artar, karaciğer ve böbreklerin yükü harabiyete sebep olur.

TAVUK ETİ

Tavuk eti yağsız, proteince zengin ve liflerinin kısa oluşu nedeniyle çiğnenmesi ve hazmı kolay bir gıdadır. Ekonomik oluşu sayesinde de bol miktarda tüketilebilecek önemli bir protein kaynağıdır. Tavuğun parçalarının her biri farklı özelliktedir, aile içinde farklı tercihlere böylelikle çok rahat çözüm olur. Örneğin protein daha çok göğüs etinde, yağ ise boyunda yoğunlaşmıştır. Göğüs eti en düşük yağ (yüzde 9) ve en az kolesterol (67 mg/100 gr) içeriğine sahip olan parçadır.

Protein ve yağ içerikleri açısından önemli avantaja sahip olan tavuk eti özellikle demir, fosfor ve B grubu vitaminlerinin de iyi kaynağıdır. Tavuktaki but eti, göğüs etine göre daha fazla B2 vitamini (riboflavin) ve B1 vitamini (tiamin), daha az da niasin vitamini içerir. Tavuk but etinde, göğüs etine kıyasla demir, çinko ve sodyum içerikleri de daha fazladır.

Pişirme yöntemi çok önemlidir.

Pişirme sırasında, pişirme yöntemi ve koşullarına bağlı olarak bazı vitaminlerde kayıp olabilir. Vitamin B6 ve pantotenik asit pişirme suyuna geçerek azalabilir bu sebeple tavuk suyunu dökmeyin, mutlaka değerlendirin.

Tavuk etini ızgarada kömürleştirmeyin, alevle temasını engelleyin, çünkü kanserojen maddeler oluşabilir.

Pişmiş tavuk etinin besleyici değeri yeniden ısıtılması ile az da olsa bir miktar azalma gösterir. Tekrar tekrar ısıtmaktan kaçının, mümkün olduğunca pişirir pişirmez tüketmeye özen gösterin.

Tavuk etini birçok çorbaya katmanız hem lezzet açısından hem de besin değeri açısından sofranıza zenginlik katacaktır.

Haşladığınız veya ızgara yaptığınız tavukları salatalarınızın üzerine koyarak yeni ve değişik lezzetler oluşturabilirsiniz.

Nohut veya kuru fasulye yemeği pişirirken tavuk ilave ederseniz protein kalitesi ve dengesi çok iyi olur.

Ispanaklı börek yaparken tavuk ilave ederseniz, besin alımınızı güçlendirebilirsiniz veya tavuk ile bezelyeyi, karıştırarak börek içi hazırlayabilirsiniz.

Çocuklarınızın en sevdiği yemeklerden olan makarnaya ilave edeceğiniz tavuk, besin öğesinden zengin bir öğün oluşturabilmenizde size kolaylık sağlar.

2 gün balık, 2 gün kırmızı et, 2 gün tavuk eti, 1 gün kuru baklagil tüketerek dengeli protein almış olursunuz.